Sign in / Join

Robotokkal az oktatás hatékonyságáért

Share:
Robotokkal az oktatás hatékonyságáért

A robotok már most is életünk szinte minden területén jelen vannak. A gyerekeket olyan szakmákra kell felkészíteni, amelyek ma még nem is léteznek, és életüket minden bizonnyal végigkísérik majd a gépek, a programozás.

Egyre ismertebb és elterjedtebb az úgynevezett oktatást segítő robotok alkalmazása is. Az átlagos, a speciális nevelési igényű és a kiemelkedő tehetségű gyerekek számára egyaránt találunk olyan modern pedagógiai eszközöket, amelyek segítségével sikeresebb lehet a tanuló, a pedagógus és végső soron a tanulás folyamata is.

‒ Minden oktatási robotnak megvannak a sajátos előnyei és funkciói. Azokat a robotokat nevezhetjük így, amelyek kifejezetten jól hasznosíthatók bizonyos készségek fejlesztésére. A gyerekek számára nagyon motiválók akár megjelenésükben, akár mert könnyen használhatók, elérhetők. Sokszor éppen az a legnagyobb előnye ennek a képzésnek, ami miatt nagyon különbözik a hagyományos, ember és ember közti viszonytól. A sajátos nevelési igényű, például az autista gyermekek számára az embertársakkal való kommunikáció nehezített, ők nagyon jól boldogulnak ezekben a helyzetekben, akár még a kommunikáció elkezdésére is megtaníthatók egy robot segítségével ‒ hangsúlyozta Mucsiné Erdei Mónika, az SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet gyakorlati oktatója, az SZT Bárczi Gusztáv EGYMI intézményvezető-helyettese.

Robotokkal az oktatás hatékonyságáért Robotokkal az oktatás hatékonyságáért

Az oktatási célú robotoknak van egy másik típusa is.

‒  Az ArTec robotok, a legóhoz hasonlóan kis kockákból állnak, amiket különféle módokon lehet összeilleszteni, és ezekből lehet különböző alakokat építeni. Tartoznak hozzá kiegészítő eszközök is: érintő szenzor, fényszenzor, ezeket is lehet különböző módokon programozni ‒ mondta el az Útravaló Magazinnak Varga Andrea gyógypedagógus.

Robotokkal az oktatás hatékonyságáért

És hogy miért is szükséges, hogy a pedagógusok és rajtuk keresztül a gyerekek is megismerkedjenek a robotika alapjaival?

‒ Teljesen más szakmák, feladatok várnak öt-tíz éven belül a gyerekekre. Akik hetedik-nyolcadik osztályból kikerülnek, és szakmát tanulnak, biztos, hogy szükségük lesz rá, hogy programozni tudjanak, robotokat, gépeket működtessenek, vezéreljenek, és ez akár az értelmi fogyatékos gyerekek számára is nagyon fontos kihívás. Ha a pedagógus nem ismeri az alapelveket, akkor nem tudja a gyereket sem felkészíteni. Ezért mi a negyedéves gyógypedagógusoknak az IKT kurzuson tanítunk némi robotikát, megismertetjük őket az eszközökkel, hogy amikor kikerülnek a pályára, akkor a gyerekek átadhassák a tudásukat, és biztosítsuk az esélyegyenlőséget, hogy öt-tíz év múlva is legyen munkájuk ‒ zárta gondolatait Mucsiné Erdei Mónika mesteroktató.

Lévai Ferenc

Share: