Sign in / Join

Több, mint száz éve gyulladt ki az első villanyrendőr, de előtte egy igazi is

Share:
Közlekedési jelzőlámpa

Bár ma már világunk káoszba fulladna nélküle, a közlekedési jelzőlámpa első megjelenése nem volt éppen diadalmas. Furcsa, de a jelzőlámpa ötlete régebbi, mint maga az autó.

Az 1800-as évek közepén a gyalogos és lovas(kocsis) forgalom erősödése szükségszerűvé tett valamilyen irányítást, amely eleinte a rendőrség feladata volt. Nem véletlen tehát, hogy egy londoni rendőr próbálkozott először azzal, hogy fények segítségével irányítsa a forgalmat. 1868-ban használt piros és zöld fényű utcai gázlámpát, a fényforrás azonban néhány héten belül felrobbant, és súlyosan megsebesítette.

Garrett Augustus Morgan

Garrett Augustus Morgan

Egészen az első világháborúig kellett várni, amíg az ötlet újra előkerült, ekkor az amerikai Clevelandben gyulladtak ki a jelzőfények, úgy, ahogyan azokat lényegében ma is ismerjük. Az ötlet dicsőségén többen osztoznak, köztük Lester Wire, egy Salt Lake City-i rendőr és Garrett Augustus Morgan. Utóbbi felszabadított rabszolgák fiaként, 1877. március 4-én, vagyis 145 éve született. A valóban szabadon szárnyaló fantáziájú afroamerikai férfiú egyebek mellett a gázmaszk egy típusa, a füstelszívó és egy hajegyenesítő anyag feltalálójaként is ismert. A közlekedési jelzőtáblák mellett a másik nagy újítása a közlekedésbiztonság területén a bukósisak szabadalmaztatása volt, amelynek akkor is nagy hasznát látták az emberek, ha a jelzőlámpák éppen nem működtek.

Morgan fejlesztésének köszönhetően, az ohiói Clevelandben, 1914-ben kapcsolták fel az első közlekedési jelzőlámpát. A piros-sárga-zöld hármas azóta világszerte rivális nélküli. Az autózás terjedése, a kocsik sorozatgyártása és az úthálózat fejlődése kikerülhetetlenné tette – nemcsak a forgalmas kereszteződéseket, hanem – a jelzőlámpák bevezetését Európában is, de csak az első világháború után.

Bécsben 1926-ban debütált a modern találmány, akárcsak Budapesten, ahol az első villanyrendőrt a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésénél, a Corvin Áruház mellett állították fel. Angliában – talán a kezdeti kudarc miatt – 1927-ig várni kellett az első lámpa kísérleti üzembe helyezésére, de 1927-ben már „dolgozott a villanyrendőr” a bobbyk mellett, illetve helyett.

Egyre több helyen körforgalommal igyekeznek helyettesíteni őket, de ahol az épületek miatt nincs elég hely, ez nem működik. Ellentétben a jelzőlámpákkal, amelyekre nap, mint nap rábízzuk az életünket.

Share: